Blog Nedir?
İnternetin en büyük ve en güvenilir bilgi kaynağı olan Wikipedia blog terimini şöyle tanımlamış:
Blog (ağ günlüğü) veya Weblog (Ağ kütüğü) teknik bilgi gerektirmeden, kendi istedikleri şeyleri, kendi istedikleri şekilde yazan insanların oluşturabildikleri, günlüğe benzeyen web siteleridir.
İngilizcedeki "web" ve "log" kelimelerinin birleşmesinden oluşan weblog kavramının zamanla yaygınlaşmış adıdır.
Bana göre blog: insanların kendilerini özgürce ifade etmeleri, bilgi ve düşüncelerini ğaylaşmaları için oluşturdukları kişiye özel platformlardır.Yani blog sadece yazma değil aynı zamanda yazdıklarını insanlarla paylaşma aracıdır.Bana göre günlüklerden en önemli farkı da budur.
İnternette nereye bakarsanız bakın blog için günlük tanımı yspılmaktadır.Belki kelime anlamı olarak karşılığı ağ günlüğü veya web günlüğü olabilir ama genelde günlükler hepimizin bildiği gibi kişinin kendi hayatını, başından geçenleri, düşüncelerini ve hissettiklerini her gün yazdığı defterlerdir ve günlükler genelde kimseyle paylaşılmaz.İşte günlük kavramı ile blog kavramı da tam bu noktada ayrılır.Bloglar da günlükler gibi insanların istediklerini her gün yazdıkları dijital defterlerdir ancak bloglar diğer insanlarla paylaşıma açıktır ve karşılıklı diyaloglar söz konusudur.
Geçmişten Günümüze Bloglar
Bloglar ilk zamanlarda aynı günlükler gibi kişinin o gün ne yaptıysa onu yazdığı türdeydi ve okuyucu kitlesi yazarın arkadaşları ve ailesiyle sınırlıydı.Daha sonra blog kavramı daha da genişledi ve insanların duygularını, düşüncelerini, fikirlerini, hayata bakış açılarını yazdıkları bir platform haline geldi.Böylece aynı fikre ve düşünceye sahip insanlar bir araya gelmeye başladı.Daha sonra insanlar belli konularda blog yazmaya başladılar.Örneğin aşçılar yemek tarifi ve püf noktaları yazdıkları bloglar oluşturdular.Böylece yemek tarifi arayan kişiler bu bloglara yöneldi.Günümüzde ise artık bloglar güncel bilgilerin verildiği profesyonelce yazılardan oluşan popüler web siteleri haline dönüştüler.
Blogların Özellikleri
Blogları diğer web sitelerinden ayıran belli başlı özellikleri vardır.Bunlar:
- Güncellik
Blogların en önemli özelliği güncel olmalarıdır.Bloglar çok sık güncellenirler ve daima taze içerik barındırırlar.Sık güncellenmeyen bloglar dikkate alınmazlar ve statik bir web sitesi gibi görünürler. - Özgünlük
Blogların yazım uslubu, içeriği ve tasarımı kişiye özeldir.Bir ansiklopedi gibi düz yazı şeklinde yazılmaz.Kişinin düşünce ve yorumları da mevcuttur.Değerli ve kaliteli bloglar kendi içeriğini ve kendi tasarımını kendisi üretir. - Yorumlar
Yorumlar blogların en önemli öğelerindendir.Yazar yazılarını gelen yorumlara göre şekillendirir.Okuyucularda yazı hakkındaki fikirlerini, yanlış olduğunu düşündüğü noktaları veya önerilerini yorumlar yazarak belirtir.Okuyucu ve yazar arasında bir bağ ve diyalog söz konusudur.
Blog Türleri
Başlıca blog türleri Wikipedia’da çok güzel bir şekilde listelenmiş:
- 2. Temasal: Sadece belirli bir alanda yazılan gönderilerin yer aldığı, belirli bir konuda uzman kişilerin yazdığı ve düzenlediği bloglardır. Politika, pazarlama, yemek, internet, ekonomi, tasarım, fotoğraf, programlama dilleri, blogger temaları ve benzeri konularda odaklanmış bloglar bulunmaktadır. Türkçe olarak yayınlanan bloglarda en fazla ilgiyi yemek ve blogger eklentileri konulu bloglar çekmekte, sayı olarak ise bilgisayar blogları göze çarpmaktadır.
- 3. Topluluk: Üyelik sistemine sahip olan ve bu üyelerin yazdıkları gönderilerden meydana gelen bloglardır. Komünite olarak da adlandırılan bu türdeki blogların çoğu kendi sunucularındaki blog yazılımını kullanmaktadır. Tarihsel olarak ise, LiveJournal'da oluşan bir kültür mirasını devam ettirmektedirler.
- 4. Şirket: Şirketlerin kendileri ile ilgili haber ve duyurularını daha samimi bir şekilde halka açtıkları bloglar dünyada ve iş hayatında giderek önem kazanmaktadır. Türkiye'de az sayıda olsa da bazı şirketler şirket bloglarını hizmete sunmaya başlamıştır. Aslında yeryüzündeki akım, şirketin doğrudan değil, samimi karakterdeki bazı çalışanların desteklenmesi yoluyla bloglamaktır. Hatta en ünlü şirket bloglarını tutan Microsoft çalışanları, samimiyetlerine inandırmak için arasıra rakip firmaların ürünlerini de övmekte, reklamını yapmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder